SHIRLEY - VISIONS OF REALITY   

der Film  -  the Film  I   die Austellung  -  the Exhibition

Gustav Deutsch   &   Hanna Schimek

 

Stadtkino & Künstlerhaus 6.11. 2013 - 5.1.2014

all photos by @stephan wyckoff
all photos by @stephan wyckoff

VISIONS OF REALITY  - die Ausstellung

Gustav Deutsch & Hanna Schimek

www.shirley-visions-of-reality.at I www.k-haus.at

 

Visions of Reality – Titel der Ausstellung und Untertitel des Films Shirley – rekurriert unter anderem auf die Tatsache, dass Edward Hopper in seinen Gemälden Wirklichkeit nicht abbildete, sondern einzelne Versatzstücke zu einer fiktionalen Realität vereinte, eine Methode, die auch dem Medium Film inhärent ist. Im Zuge der dreidimensionalen, lebensgroßen Rekonstruktionen der dreizehn Hopper-Gemälde für den Film entstanden Gemälde und bildhauerische Artefakte, die für die Erzeugung der illusionistischen Realität des Films zu Sets zusammengefügt wurden.

 

In der Ausstellung werden nun diese Artefakte aus ihrem filmischen Zusammenhang herausgelöst und zu thematischen Gruppen vereint, die der Inszenierung von Wirklichkeit sowie der Replikation und Rekonstruktion in der Kunst am Beispiel Edward Hoppers gewidmet sind. In assoziativen Bildfolgen werden gegenseitige Einflüsse und Verknüpfungen zwischen Malerei, Film, Architektur, Populärkultur, Illustration und Werbung hinterfragt. In einer zentralen multimedialen Installation werden drei rekonstruierte Filmsets in regelmäßig sich wiederholenden Phasen ausgeleuchtet und mit atmosphärischen Soundtrackausschnitten bespielt.

 

Themen der Ausstellung:

 

Original, Kopie und Replikation: Im Zeitalter der unbeschränkten medialen Verfügbarkeit von Originalgemälden via Internet und deren technischer Reproduzierbarkeit stellt sich einmal mehr die Frage nach der Bedeutung des Originals und dessen multiplen Reproduktionen und Replikationen. Die Kopie als eigenständiges künstlerisches Werk wird durch die mehrfache Replikation von Tafelbildern, die Edward Hopper in seinen Gemälden dargestellt hat, thematisiert.

 

Symbolhafte Objekte, geschichtsträchtige Artefakte: Alle Objekte, die in den Gemälden Hoppers meist auch symbolhafte Bedeutung haben, wurden für den Film als bildhauerische Objekte gestaltet: Schirme, Koffer, Lampen, Telefon, Bücher. Die für die Ausstellung ausgewählten Objekte, aus ihren filmischen Zusammenhängen herausgelöst, erhalten durch die Anordnung in der Ausstellung neue Bedeutungen und erzählen neue Geschichten.

 

Anamorphotische und metaphorische Möbel: Edward Hopper reduzierte seine Raumausstattungen auf immer wiederkehrende, archetypische Elemente, die durch ihre Formen und Farben metaphorische Bedeutung erhielten: bedrohliche Fauteuils, sperrige Betten, verwaiste Sessel, abweisende Büromöbel. Bei der dreidimensionalen Rekonstruktion dieser Ausstattungsgegenstände stellte sich heraus, dass sie keinen perspektivischen Regeln folgten, und zum Teil überdimensionale Größen annahmen. Eine Auswahl von für den Film hergestellten anamorphotischen Sitzmöbeln wird in neuen Konstellationen präsentiert.

 

Diorama, Panorama und Illusionsmalerei: Das Diorama und das Panorama als Vorläufer der Kinematographie und als beliebte Unterhaltungsmedien des neunzehnten Jahrhunderts finden auch heute noch vielfältige und faszinierende illusionistische Anwendungen: in Zoos, naturhistorischen Museen, botanischen Gärten, Palmen- und Wüstenhäusern, Shopping Malls, Vergnügungsparks und nicht zuletzt in der Theater- und Filmproduktion. In der Ausstellung sind die für den Film gemalten großformatigen Landschaften in einem Diorama-Setup zu einem fiktiven Panorama vereint, in dem sich Besucher frei bewegen können, die so gleichermaßen zu Teilen des Dioramas wie zu Beobachtern werden.

 

Credits:

Eine Ausstellung von KGP Kranzelbinder Gabriele Production und Künstlerhaus

Künstlerisches Gesamtkonzept und Realisation: Gustav Deutsch, Hanna Schimek

Soundtrackausschnitte: Christian Fennesz, Christoph Amann

Lichtgestaltung: Dominik Danner

Tonsteuerung und Tonequipment: Gammon

Lichtequipment: Peter Dopplinger Filmgerätverleih GmbH, Leman GmbH

Bauliche Ausführung, Sets und Objekte: ART for ART, Richard Pirker

Ausführung Ausstellungsarchitektur: Gerhard Dohr, Thomas Rainalter,

Wolfgang Winzberger, Harald Fehringer, Hanno Frangenberg, Künstlerhaus

Produktionsleitung: Eva Huber

Kommunikation und Koordination: Patrizia Liberti, Marie Tappero

Assistenz: Marion Kesmaecker

Vermittlung: Norbert Windpassinger

Presse: Anna Ramskogler-Witt

 

Visions of Reality - the exhibition

 

"Shirley – Visions of Reality" , the title of the film already suggests the general theme: the staging of reality, the imagination of reality; a cinematographic dialogue between the machineries of illusion called cinema and painting. The setting for this discourse is America between the early 1930s and the mid 1960s as reflected in thirteen of Edward Hopper’s (1882-1967) paintings, which were reconstructed, furnished and dramaturgically reenacted. The transfer of these settings was implemented in collaboration with representatives from the fields of painting, architecture, object design, fashion design, dance and music. The film is about the life of an actress named Shirley and that of her partner, a photo journalist named Stephen, for both of whom the staging of realities is the center of their professional lives and raison d'être

"Visions of Reality", the title of the exhibition as well as the subtitle of the movie "Shirley", also refers to the fact that in his works Edward Hopper did not really depict reality but rather combined individual pieces to create a fictional reality, which is a method that is also inherent in the medium of film.

In the course of the three-dimensional life-size transformation of thirteen Hopper paintings for the film, sculptural and scenic artifacts were produced and fitted together into sets to create the illusionistic reality of the film.

In the exhibition these artifacts are detached from their cinematic context and combined into thematic groups that address the staging of reality, and replication and reconstruction in art using the example of Edward Hopper. Associative slide shows call into question the reciprocal influences and connections between painting, film, architecture, popular culture, illustration and advertising. In a central multi-media installation three reconstructed film sets are illuminated at regular intervals and acoustically emphasized by excerpts from the soundtrack.

 

Themes of the exhibtion:

 

Original, copy, replication:

In the era of the unlimited media availability of original works of art via the internet and of the ability to reproduce them mechanically, the question of the meaning of the original work of art and its multiple reproductions and replicas once again becomes an issue. The copy as a separate work of art is thematized by the multiple replication of panel paintings that Edward Hopper depicted in his paintings.

 

Symbolic objects, artifacts steeped in history:

All the objects, which mostly also have symbolic meaning in Hopper’s paintings, were designed as sculptural objects for the film: umbrellas, suitcases, lamps, telephones, books. A selection of these objects - detached from their filmic contexts - is given new meaning and tells new stories through the arrangements in the exhibition.

 

Anamorphic and metaphoric furniture:

Edward Hopper reduced his interior decorations to recurring, archetypical elements whose forms and colors give metaphorical meaning to the atmosphere of his paintings: Ominous armchairs, bulky beds, lonely chairs, repellant office furniture. During the three-dimensional reconstruction of these furnishings it became apparent that the objects did not follow any rules of perspective and in some cases turned out to be colossal in size. A selection of anamorphic armchairs and seats produced for the film is presented in new constellations.

 

Dioramas, panoramas and illusionistic painting:

The diorama and the panorama are predecessors of cinematography and were popular entertainment media of the 19th century and even today are to be found in a multitude of fascinating illusionistic applications: in zoos, natural history museums, botanical gardens, palm and desert houses, shopping malls, theme parks and last but not least in theater and film productions. The large-size landscapes painted for the movie are combined in a diorama arrangement to create a fictional panorama for the exhibition. The visitors can move freely within them, becoming part of the diorama and at the same time remaining outside observers.

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